Daisypath Anniversary tickers

20 July 2012

Kek batik-Ni resepi detail sikit

Hari ni seperti opis-opis orang lain,opis aku pun buat makan-makan jugak..begitu banyak makanan sampai aku muntah-muntah tadi...eeee....maafkan saya...=)

Pagi tadi untuk breakfast we all makan spagheti dan bihun goreng diiringi dengan muffin, apam polka duit,roti jala dan ntah ape-ape lagi..langsung tak amik gambar..sebab malas...tengahari pulak ada yang bawak ikan pari masak asam pedas,daging goreng,ayam madu,ayam kurma,sambal tempoyak,sayur kerabu kerang,sambal ikan bilis dan macam -macam lagik.memang sendat perut aku ni..

aku pulak, bawak pencuci mulut..KEK BATIK!hehe...

Hari tu ada update pasal kek batik kan..tapi agak tak detail cara pembuatannya sebab aku macam malu-malu nak tunjuk terer cara buat KEK BATIK tu...sebab ramai lagi yang sangat terer buat KEK BATIK itu...tapi, disebabkan Fizafantagiro telah bagitau cubaan beliau tidak berjaya, kali ni aku kasik letak cara-cara dan gambar-gambar sekali supaya nampak dengan jelas lagi..eceh..hahaha..

Mula-mula nak tunjuk bahan-bahannya ye...=)
ada milo,susu pekat,butter,biskut meri,dan cokelat bar..macam hari tu, aku guna milo 100%..tapi, sebab kebetulan kali ni ada cokelat bar, aku cume campurkan je skit nak bagi more moist cokelat..eceh...=)

Kemudian..cara campurannya ye...
Untuk sebungkus biskut meri,aku guna setengah cawan milo,setengah cawan susu pekat,1/4 cawan air panas dan 2 sudu butter.cokelat bar tu letak sikit je..aku tak letak semua.semua campur sekali dalam kuali yang tidak diletakkan atas api lagi..

Tapi,sebab kali ni aku buat 2 bungkus biskut meri (atas permintaan budak opis suruh buat lebih dari biasa) aku gune dekat 1 tin susu pekat dan hampir 1 tin milo jugak lah!

Dah campurkan??baru la letak kuali tu kat atas api..dan kacau sampai bahan-bahan tu agak sekata..ehem..agak nak tergelak pakai ayat ala-ala chef ni..huk3...

Tapi,sebelum lupa,sila la sapu butter kat loyang yang nak digunakan untuk letak campuran bahan yang di masak atas api tadi.untuk elakkan kek melekat-lekat kat loyang tu...buat macam ni..lihat gambar di bawah..
ha..jelas?jelas?hehe..ha..sapu begitu baahhh...lepas tu sambung balik kacau cokelat atas api tadi...dan campurkan biskut meri yang dah dipatah dua atau patah tiga...macam gambarajah di bawah..
Jangan lama sangat kacau atas api tu..nanti kering pulak cokelat cair tadi..macam aku, aku tutup api,dan kacau biskut tu..agak-agak semua dah mandi cokelat,terus angkat letak dalam loyang..dan lebihan cokelat dalam kuali tu di taburkan di atas kek supaya nampak more moist..hehehehe...

Lebih kurang macam ni la huduhnye rupa kek aku..haha..lepas kek agak-agak sejuk terus aku sumbat dalam peti ais selama yang mungkin.eh??.hehe..aku buat kek ni ari rabu..so,duduk dalam peti untuk beberapa hari..orang kate,kek batik ni letak dalam peti lagi lama lagi sedap..nyummy...

Hari ni dah bawak gi opis sedia untuk di makan!

Selamat menjamu selera! =)

7 comments:

  1. ayu suka pernah wat jugak...;-)..salam ramadhan dear ;-)

    ReplyDelete
  2. waahhhhhh pakar kek batik ni!

    ReplyDelete
  3. kek paling senang nak buat..kan??
    sedap pun sedap..akak pun suka kek ni..

    ReplyDelete
  4. wah..sedapnya cik may...selamt berpuasa ye..minggu depan kalau tengok menu makanan mesti perut berbunyi2...

    ReplyDelete
  5. Baru je buat..tapi resepi sy lain skit..guna coco powder dan ada telur..

    ReplyDelete
  6. mase kecik-kecik dulu slalu lah bwat...skunk dah malas nak bwat....heheheh...selamat berpuase yek cik may...harap bulan puase dan raya neh lebih bermakna untuk cik may dan hb....huhuhuhhh!!!

    ReplyDelete
  7. biasanya bulan pose Wawa akan buat..myb boleh try yg Cik May punye resepi plak.. :)

    Salam Ramadhan~

    p/s: JOm join contest review sempena ramadhan..Duet raya dan voucher free untuk anda~ :)

    ReplyDelete

tinggalkan jejak banyak-banyak tau!!
Terima Kasih Daun Keladi,
Nanti-nanti datang la lagi.. =)

Pink Diamond
 

Copyright © 2017 JIAKREATIFELT. All rights reserved. | Sign in

|Top of page